Rabu, April 04, 2012

6 Step Paling Berkesan Untuk Kuruskan Badan

  • Tidakkah anda teringin untuk kelihatan cantik dan bergaya dengan potongan badan yang menarik? 
  • Malu menayangkan bentuk badan bila tiap kali bergambar dengan kawan-kawan? 
  • Anda jadi tidak yakin pada diri sendiri dan sering merasakan tidak ada seorang pun yang sudi mendampingi anda selain kawan yang rapat dengan anda?

Kini anda boleh tersenyum dan boleh ucap SELAMAT TINGGAL kepada berat badan yang berlebihan juga dikenali sebagai obes.

Berikut adalah tips kuruskan berat badan yang paling berkesan selain dari tips-tips yang ada dipasaran.

Tiada bayaran yang dikenakan tetapi memerlukan komitmen yang tinggi dari anda. Itupun jika anda benar-benar ingin kelihatan kurus dan menarik.

STEP 1.
Beli Penimbang Berat Badan (weight scales).
Tujuan:
Timbanglah berat anda setiap minggu dan pastikan berat anda turun sekurang-kurangnya 1kg setiap minggu. Rekod (tulis) di kalendar jumlah berat anda. Paling best timbanglah berat anda pada setiap hari Isnin selepas mandi pagi. Anda bertanggungjawab memantau berat badan anda dengan cara mengawal tabiat pemakanan anda.

STEP 2.
Dua (2) Liter Air Sehari (Air Kosong) - Beli botol air minuman berkapasiti dua (2) Liter.
Tujuan:
Jika anda rasa lapar minumlah air untuk hilangkan rasa lapar. Ia akan membantu anda untuk mencairkan benda pejal yang terdapat dalam tubuh badan anda. Jika mampu cuba minum 2 liter air sehari kerana ia akan membantu nyahkan toksin dari dalam tubuh badan disamping itu air juga akan mencantikkan struktur kulit anda dan menjadikan kulit anda kelihatan anjal.

STEP 3.
Kesihatan Emosi (Emotional Wellness) - kawal emosi
Tujuan:
Emosi memainkan peranan yang penting untuk mendorong anda lebih bersemangat atau sebaliknya. Cuba kawal tekanan perasaan (stress) sebaik mungkin. Sentiasa tenang dalam apa jua keadaan. Jika anda rasa kecewa dan tertekan jangan biar ia memakan diri sehingga anda gagal mengawal tabiat pemakanan. Tidak dinafikan semakin anda tertekan selera makan anda juga akan meningkat. Banyakkan berzikir dan mengingati Allah (untuk orang Islam) @ dengar musik sentimental yang menenangkan seperti musik Kitaro. Pastikan keperluan tidur anda cukup untuk membuatkan anda cergas keesokan harinya.

STEP 4.
Kawal Pemakanan (Control Diet)
Tujuan:
Penyebab utama seseorang menjadi gemuk @ obes kerana tabiat pemakanan yang tidak dikawal. Amalkan "makan ketika lapar dan berhenti sebelum kenyang". Anda dinasihatkan untuk kerap makan dalam sehari TETAPI dalam kuantiti yang sedikit. Lebihkan sayuran dan buah-buahan. Jangan biarkan perut anda kosong. Sekurang-kurangnya minumlah air untuk hilangkan rasa lapar.

STEP 5.
Makanan Tambahan Kesihatan (Health Supplements)
Tujuan:
Belilah vitamin dan mineral yang ada dijual di farmasi. Vitamin amat penting untuk badan kerana tidak semua makanan yang kita makan hari ini boleh menghasilkan zat & vitamin yang diperlukan oleh badan. Contohnya: Multivitamin, Vitamin C, Fish Oil, Glucosamine, Omega 3, Garlic Oil dan sebagainya. Di farmasi banyak zat galian dan vitamin didapati. Pastikan anda mendapat nasihat dari Doktor Farmasi sebelum mengguna produk kesihatan. Alternatif lain cubalah jenama yang popular yang kini ada di farmasi yang berdekatan.
STEP 6.
Bersenam
Tujuan:
Luangkan masa sekurang-kurangnya 30minit dan 2 kali seminggu untuk melakukan senaman. Kerana ianya boleh membantu anda untuk membakar kalori yang tidak diperlukan oleh badan anda. Jangan melakukan senaman yang agak keterlaluan tetapi memadailah berjalan kaki sebanyak 2 pusingan di sekeliling tasik, pantai atau taman perumahan yang ada dipersekitaran anda.

Penulis: Ardi Salasa

~ SELAMAT MENCUBA DAN SEMOGA BERJAYA ~

1 ulasan: