Isnin, Januari 09, 2012

Kebaikan Ketawa Untuk Kesihatan

Korang mesti pernah dengar istilah ‘laughter is the best medicine’ kan? laughter atau ketawa merupakan satu bentuk senaman yang sangat mudah untuk dilakukan. Selain memberi faedah kepada badan, dengan ketawa manusia akan hidup dengan lebih ceria.

Kali ini saya akan kongsi, beberapa kebaikan ketawa untuk kesihatan. Amaran awal yang boleh saya bagi, jangan lepas baca entry ini, asyik ketawa je memanjang. Nanti orang kata tak siuman pula, jom kita tengok apakah kebaikan ketawa untuk kesihatan.

1) KETAWA meningkatkan sistem imunisasi.
Dengan ketawa, hormon stress akan dikurangkan dan sebaliknya sel imunisasi akan dipertingkatkan. Secara tidak langsung, ketawa boleh untuk menangkis segala penyakit dalam badan.

2) KETAWA meningkatkan hormon endorphine.
Endorphine adalah hormon yang sangat berguna untuk badan dan fungsinya adalah memberi kesegaran kepada badan. Terasa ‘happy’ memanjang, hormon ini sangat banyak dirembeskan ketika ketawa.

3) KETAWA melindungi jantung.
Dengan ketawa juga, saluran darah di jantung akan berfungsi dengan lebih baik dan perjalanan darah akan menjadi lebih lancar. Apabila saluran darah ini dioptimumkan fungsinya, penyakit berkaitan jantung akan terhindar dengan sendirinya.

Jangan rasa tertekan dengan ketawa. Tak perlu nak cover. Lepaskan je kalau terasa lucu.. ehehe

SELAMAT BERGELAK KETAWA


Video berikut mungkin akan buat anda ketawa...
(Batsu Game Show dari Jepun yang mana setiap peserta tidak dibenarkan ketawa. Jika ketawa akan didenda.)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan